نگاه . آتیه . مارلیک

Negah. Marlik. Atiyeh. Medical Imaging Center

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه پزشکی و medical imaging

امروزه هوش مصنوعی در سراسر جهان کاربردهای زیادی دارد و در این میان بخش پزشکی و تصویربرداری پزشکی یا medical imaging از این پیشرفت بی نصیب نمانده و از مراقبت از بیمار گرفته تا عملیات بالینی و ارائه مراقبت های بهداشتی و بهبود تصویربرداری پزشکی ، کشف داروی جدید و ... را متحول می کند. بدین ترتیب هوش مصنوعی فرصتهای بسیاری را در طیف های مختلف برای بهبود تشخیص و درمان پزشکی ارائه می دهد.

                                                                                    

هوش مصنوعی در بخش تصویربرداری پزشکی

تجزیه و تحلیل تصویربرداری

با ارائه ابزارهای تجزیه و تحلیل تصویربرداری پزشکی که بر پایه هوش مصنوعی کار می کنند ، امکان تفسیر تصاویر پزشکی نظیر ام آر آی و سی تی اسکن و یا رادیولوژی ساده توسط هوش مصنوعی امکانپذیر می شود ، بدین ترتیب دقت و کارایی تشخیص پزشکی افزایش می یابد. ازین رو سیستم هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق به تشخیص و شناسایی ناهنجاری ها ، ضایعات ، تومورها و سایر شاخص های بیماری می پردازد که در این زمینه دقت بالایی دارد و در تشخیص دقیق بیماری به پزشکان و رادیولوژیست ها کمک بسزایی می کند.

فواید استفاده از سیستم های تصویربرداری مجهز به هوش مصنوعی در ادامه آمده است :

  1. اولویت بندی موارد اورژانسی
  2. کاهش زمان انتظار برای تشخیص بیماری
  3. شروع به موقع درمان بیماری پس از تشخیص
  4. بهبود عملکرد بیمار در بیمارستان ها و کلینیک ها و مراکز درمانی و تصویربرداری پزشکی

تجزیه و تحلیل برای پیشگیری از بیماری در افراد در معرض خطر

برخی افراد به دلایل مختلف نظیر سابقه خانوادگی ، علائم مشکوک و ... در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند ، در این صورت هوش مصنوعی به کمک آمده و مدل های تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده مبتنی بر هوش مصنوعی که از داده های ساختار یافته و یا بدون ساختار مراقبت بهداشتی استفاده می کند تا افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری ها و یا عوارض خاص را شناسایی کند.

در این میان الگوریتم های هوش مصنوعی از تجزیه و تحلیل سوابق پرونده الکترونیک سلامت ، تاریخچه پزشکی ، داده های شیوه زندگی استفاده کرده و می توانند با شناسایی علائم هشدارهای اولیه بیماری ، شروع بیماری را پیش بینی کنند ودر نهایت برای کاهش خطرات ابتلا به بیماری اقدامات پیشگیرانه توصیه می کند. بعنوان نمونه افراد مبتلا به بیماری های مزمن که در معرض خطر بستری دوباره در بیمارستان هستند ، توسط هوش مصنوعی شناسایی شده و  برای جلوگیری از بستری شدن مجدد ، کاهش هزینه های درمان ، پیشگیری از عوارض جانبی ، راهکارهای درمانی پیشنهاد می دهد.

مقالات دیگر : پیشرفت های اخیر در تصویربرداری پزشکی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در بخش بهداشت و درمان

 

نظارت از راه دور بیمار

هوش مصنوعی این امکان را فراهم ساخته تا راهکارهای نظارت از راه دور بیمار به کمک متخصصان مراقبت های بهداشتی بیاید تا این متخصصان بتوانند بر روی وضعیت سلامت بیماران را در خارج از محیط پزشکی و بیمارستان و ... کنترل و نظارت داشته باشند و امکان پیشگیری و درمان بیماران به موقع برایشان فراهم شود. بدین ترتیب سیستم هوش مصنوعی با ادغام انواع دستگاه ها ، حسگرها و فناوری IOT یا اینترنت اشیا می تواند داده هایی درباره علائم حیاتی بیمار ، پایبندی به مصرف درست دارو ، پیشرفت یا عدم پیشرفت بیماری ، هشدار درباره ناهنجاری و مشکلات احتمالی و ... را جمع آوری کرده و به متخصصان مراقبت های بهداشتی ارائه دهد.

بدین ترتیب قابلیت نظارت از راه دور با هوش مصنوعی ، مداخله زودهنگام در زمان پیشرفت بیماری ، کاهش بستری در بیمارستان و افزایش استقلال بیمار را امکانپذیر می سازد.

در توضیح فناویIOT یا اینترنت اشیا باید گفت که مجموعه اشیا و تجهیزات که به وسیله یک شبکه با یکدیگر مرتبط هستند و اطلاعاتی را به مصرف کنندگان می دهد ، نظیر کنترل از راه دور ، اطلاع یافتن از شرایط محیط خانه از راه دور و ... .

کشف و توسعه دارو

هوش مصنوعی توانسته با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها و اطلاعات زیست پزشکی نظیر اطلاعات مربوط به ژنتیک ، ساختارهای مولکولی و یا اطلاعات کارآزمایی بالینی باعث تسریع در روند کشف و توسعه دارو شود. بدین جهت سیستم هوش مصنوعی با الگوریتم های یادگیری ماشین ، نامزدهای دارویی بالقوه را شناسایی کرده و با پیش بینی اثربخشی و ایمنی آنها ، طراحی و فرمول بندی داروی جدید را بطور بهینه انجام می دهد.

هوش مصنوعی در تصمیم گیری بالینی پیشرفته

سیستم پشتیبانی تصمیم گیری بالینی بر پایه هوش مصنوعی ، توصیه هایی بر شواهد و تحلیل های پیش بینی کننده به متخصصان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می دهد تا در مرحله مراقبت از بیمار از تصمیمی گیری بالینی کمک بگیرند که در این راه الگوریتم هوش مصنوعی از ادغام داده ها و اطلاعات بیمار ، سوابق پزشکی بیمار ، دانش پزشکی ، دستورالعمل بهترین عملکرد برای درمانی استفاده می کند تا به پزشک در تعیین تشخیص شرایط و انتخاب گزینه های درمانی و پیش بینی نتایج بیمار کمک کند.

این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی در واقع به پزشکان و متخصصان ، توانایی تصمیم آگاهانه و مبتنی بر شواهد بیشتر و بهبود کیفیت و ایمنی درمان و مراقبت از بیمار را می دهد. بدین ترتیب هوش مصنوعی در متحول کردن بخش پزشکی ، درمان و مراقبت های بهداشتی بسیار کاربردی است بطوریکه از برنامه های درمانی اختصاصی برای هر بیمار گرفته تا کشف داروی جدید انقلابی را با هوش مصنوعی شاهد خواهیم بود.

شماره تماس : 0133417 - 09116184803

اینستاگرام : https://instageram.com/tasvirbardarinegah

سایت : https://nmamic.ir/

آدرس : رشت بلوار انصاری روبروی بانک سپه کوچه مسعود