نگاه . آتیه . مارلیک

Negah. Marlik. Atiyeh. Medical Imaging Center

پت اسکن PET و آشکارسازی التهاب پنهان بیماران MS

یک مطالعه جدید در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون امریکا درباره انجام پت اسکن بر روی بیماران مبتلا به MS انجام شده که نشان داد التهاب پنهان مغزی این بیماران که در ام آر آی قابل مشاهده نیست در پت اسکن قابل تشخیص است و این التهابات پنهان با درمان های موثر قابل بهبود هستند. این مطالعه و نتایج آن در Clinical Nuclear Medicine منتشر شده است.

مشاهده التهاب پنهان بیماران ام اس در پت اسکن

دکتر Tarun Singhal دانشیار نورولوژی در دانشگاه در این باره می گوید ، یکی از مشکلات تشخیصی پزشکان که مبتلایان به ام اس را درمان می کنند ، مشاهده بدتر شدن علائم بیماران پس از مدت خاص که در ام آر آی این افراد دیده نمی شود. خوشبختانه پت اسکن می تواند بعنوان یک رویکرد جدید در زمینه تشخیص و درمان التهابات پنهان بیماران ام اس کمک کننده باشد.

این مطالعه 8 سال قبل و درست زمانی شروع شد که دکتر سینگام متوجه بدتر شدن علائم بیماران ام اس که در حین درمان توسط وی بودند ، شد. این تیم بر روی توسعه روشی از تصویربرداری بر روی سلولهایی از مغز به نام میکروگلیا فعالیت داشتند که میکروگلیا سلولهای ایمنی مغز که بخشی از ساختار حمایت کننده دستگاه اعصاب مرکزی را تشکیل می دهند ، می باشد و بنظر می رسد در پیشرفت بیماری ام اس نقش دارند که البته این سلولها با ام آر آی قابل مشاهده نیستند.

ازین رو تیم تحقیقات دکتر سینگام تکنیک تصویربرداری PET F18 PBR 06 را توسعه دادند که شامل تزریق ماده رنگی ردیاب می باشد که به سلولهای میکروگلیا مغز متصل می گردد. در نتایج این مطالعه دکتر روهیت باکشی از دپارتمان نورولوژی و از نویسندگان این مقاله ، افزایش فعالیت سلولهای میکروگلیا در پت اسکن بیمار را به معنای آتروفی بیشتر ماده خاکستری مغز اعلام کرده است که می تواند بر شناخت حرکتی ، مهارتهای حرکتی ظریف و دیگر جنبه های زندگی بیمار تاثیر منفی بگذارد.

جالب است بدانید که در این مقاله این التهاب پنهان را با اصطلاح التهاب دود کننده نام می برند چرا که همانند آتش سوزان که می تواند بدون دود یا با دود باشد ، این التهاب پنهان نیز در بیماران ام اس می تواند به صورت دود کننده ولی بدون آتش باقی بماند که باعث پیشرفت بیماری ام اس می شود اما این التهاب در ام آر آی بیمار قابل بررسی نیست.

روند انجام مطالعه بیماران ام اس چگونه بود ؟

این تحقیق بر روی 22 نفر مبتلایان به ام اس و 8 نفر سالم تصویربرداری پت اسکن انجام شد و محققان فعالیت گلیال را در پت اسکن بررسی کردند و اندازه گیری جدید در آزمایشگاه دکتر سینگال صورت گرفت و اعضای آزمایشگاه به بررسی سطح التهاب در حال سوختن  بیماران ام اس پرداختند. در ادامه نتایج پت اسکن بیماران با سطوح خستگی و ناتوانی بیماران مقایسه شد و محققان علاه بر اینکه دریافتند که پت اسکن می تواند التهاب ناشی از میکروگلیا را نشان دهد ، بلکه مشخص می کند که آسیب مغزی مرتبط بیماران با سطح ناتوانی و یا خستگی آنها در ارتباط است.

از سوی دیگر یک بعد دیگر این آزمایش درباره مطالعه اثربخشی بهتر بیماران مبتلا به ام اس نسبت به درمانهای با کارایی بالا و درمانهای با کارایی کم بود. بدین جهت در پت اسکن افرادی که با درمان های کم بازده تحت درمان بودند ، ناهنجاری های بیشتری مشاهده شد که نشان دهنده فعال سازی سلولهای میکروگلیال بیشتر است. در مقابل پت اسکن افراد با درمانهای با اثربخشی بالا ، ناهنجاری های کمتری نسبت به گروه مقابل را نمایش داد اگرچه در مقایسه با افراد سالم ، همچنان افزایش غیر طبیعی فعالسازی میکروگلیال وجود داشت.

در عین حال که درمان های با کارایی بالا باعث کاهش التهاب عصبی شده بودند ، اما التهاب باقی مانده ( با وجود درمان ) می تواند علت بدتر شدن و پیشرفت یا عود بیماری ام اس در آینده باشد.

محدودیت های این مطالعه چه بود ؟

دکتر روهیت باکشی اعلام کرد که درمانهای این مطالعه بدون شک باعث بهبود زندگی بیماران ام اس می شود و ما هنوز به خط پایان نرسیدیم و مطالعات همچنان ادامه دارد.

  1. گروه اولیه برای انجام تحقیقات کوچک بود.
  2. هزینه پت اسکن بالاست.
  3. بیماران در معرض سطوحی از تابش اشعه قرار می گیرند در حالیکه در ام آر آی از اشعه خبری نیست و تنها امواج بی خطر رادیویی و مغناطیسی استفاده می شود.

مزایای این مطالعه

  1. دکتر  سینگال : با وجود نیمه عمر طولانی و نیاز به دوز کمتر از ردیاب F18 PBR 06 که در این مطالعه برای انجام پت اسکن مورد استفاده بود ، سطح تشعشع در بیمار بطور بالقوه کاهش می یابد.
  2. دکتر  سینگال : ردیاب F18 PBR 06 ویژگی های تصویربرداری بهتری در مقایسه با ردیاب های استفاده شده قبلی با نیمه عمر کوتاه تر تولید کرده اند.
  3. دکتر باکشی : با وجود تمام محدودیت ها در این مطالعه ، نتایج قدرت پت اسکن را به ویژه برای اهداف یافتن فعال سازی میکروگلیال نشان می دهد.
  4. دکتر باکشی : این مطالعه اطلاعات جدیدی به ما می دهد و ممکنست سرنخ مهمی درباره اینکه چه چیزی منجر به پیشرفت بیماری ام اس می شود ، ارائه کند.

کلام آخر

دکتر سینگال: قبل از اینکه بتوان از این روش در محیط بالینی استفاده کرد باید مطالعه در نمونه های بزرگتر اعتبارسنجی شود. همچنین می توان از دیگر ردیابهای با نیمه عمر طولانی تر که در سازمان FDA تاییده شده اند برای انجام پت اسکن کمک گرفت نظیر ردیاب PET آمیلوئید در مطالعه بیماری آلزایمر. اگرچه در صورت تایید ردیاب F18 PBR 06 ، می توان از آن بعنوان ابزاری برای شخصی سازی و پیش بینی دوره درمانی بیماری ام اس و دیگر بیماری های مغزی کمک گرفت. البته قبل از تایید این ردیاب می تواند در انجام آزمایش های بالینی در پیشرفت توسعه دارو هم کمک کننده باشد.

منبع :

https://www.news-medical.net/news/20240427/PET-brain-scans-could-reveal-hidden-inflammation-in-patients-with-multiple-sclerosis.aspx

شماره تماس : 0133417 - 09116184803

اینستاگرام : https://instageram.com/tasvirbardarinegah

سایت : https://nmamic.ir/

آدرس : رشت بلوار انصاری روبروی بانک سپه کوچه مسعود