اگر به کله پاچه علاقه دارید این توصیه ها را قبل از مصرف بخاطر داشته باشید

اگر به کله پاچه علاقه دارید این توصیه ها را قبل از مصرف بخاطر داشته باشید

برای هضم بهتر،‌ همراه و بعد از کله پاچه استفاده از ادویه‌های گرم مناسبتر است و انواع مزاج‌ها می‌توانند از دارچین به همراه کله پاچه استفاده کنند. سویق نیز به هضم کله پاچه کمک می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، کله پاچه با ذائقه هر کسی سازگار نیست و برخی از خوردن آن به شدت متنفرند، اما اگر شما یکی از طرفداران خوردن کله پاچه هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید، چرا که باید بدانیم بعد از کله پاچه چه بخوریم و این غذای پرکالری را با چه چیزی مصرف کنیم که بهتر و آسانتر هضم شود.

کله پاچه چیست؟
کله پاچه از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است و معمولا در فصول سرد خورده می‌شود تا گرمای بدن و ذخیره چربی آن را افزایش دهد. کله پاچه دارای بخش‌های مغز، چشم، بنا گوش، مغز و زبان است که هر کدام به نوعی لذیذ و خوشمزه هستند. هرکدام از این بخش‌ها هم دارای خواص متفاوتی هستند. بخش پاچه دارای چربی پایینی است و بسیار لذیذ بوده و خوردن آن منعی ندارد. زبان کله پاچه مانند سایر گوشت‌های قرمز است و در مصرف آن بهتر است زیاده روی نکنید. بناگوش هم گوشتی چربی دار بوده و اگر چربی آن را نخورید بهتر و سالم تر است. چشم هم دارای یک بخش چربی بسیار غلیظ است که خوردن آن خیلی توصیه نمی‌شود.

مغز کله پاچه چربی و کلسترول بالایی دارد. در کل بهترین قسمت کله پاچه همان پاچه است که کمترین چربی را دارد و بدترین بخش آن هم مغز است که بیشترین چربی و کلسترول را دارد. می‌توان گفت که مغز به اندازه هشت زرده تخم مرغ کلسترول دارد و در نتیجه بسیار بسیار چرب است و می‌تواند چربی خون را بالا ببرد.

همراه و بعد از کله پاچه چه بخوریم؟
برای کله پاچه ادویه خاصی وجود ندارد اگرچه در پخت آن از ادویه‌های مختلفی مانند زیره و رازیانه و زردچوبه و نعنا و گشنیز استفاده می‌شود. این ادویه‌های گیاهی به دلیل اینکه می‌توانند تحریک کننده هضم در دستگاه گوارش باشند تا حدودی مفید بوده و می‌توانند ضد نفخ و میکروب کش باشند.

برای هضم بهتر کله پاچه استفاده از ادویه‌های گرم مناسبتر است و انواع مزاج‌ها می‌توانند از دارچین به همراه کله پاچه استفاده کنند.

خوردن کله پاچه و سویق
خوردن مقداری سویق همراه با کله پاچه آن را هضم کرده و دوای آن است.

خوردن کله پاچه با آبلیمو و آبغوره
چربی بالای کله پاچه با خوردن این مواد از بین نمی‌رود تنها آن را ترش کرده و خوشمزه‌تر می‌شود. آبلیموی تازه به دلیل اینکه ویتامین ث بالایی دارد جذب آهن گوشت کله پاچه را افزایش می‌دهد و همچنین آبلیمو و آبغوره سمیت غذا را کاهش می‌دهند.
 
تهیه کله پاچه از مراکز معتبر
با توجه به اینکه تهیه کله پاچه در منزل وقت گیر است، اغلب افراد آن را از کله پزی تهیه می‌کنند. توصیه می‌شود که کله پاچه را همیشه از یک کله پزی معتبر و بهداشتی تهیه کنید که دچار مسمومیت نشوید و کاملا پخته باشد.

از خرید کله پاچه از کله پزی‌هایی که در حاشیه خیابان‌های پر رفت و آمد و دارای مگس و حشرات زیادی هستند خودداری کنید. اگر ظاهر مغز کله پاچه خشک و متلاشی بود یعنی مانده است. و اگر کله پاچه بوی نامطبوعی داشت مثل ترشیدگی، یعنی فاسد شده است و هرگز از چنین مراکزی کله پاچه نخرید.

عمدتا کله پاچه برای صبحانه و یا نهار خورده می‌شود اما بیشتر به عنوان صبحانه مرسوم است و در صورت مصرف بهتر است که دو وعده دیگر سبک باشند. اگر کله پاچه برای شام خورده می‌شود حتما حداقل دو ساعت تا هنگام خواب فاصله داشته باشد در غیر این صورت خواب خوبی نخواهید داشت و احساس سنگینی خواهید کرد.

آیا خوردن کله پاچه مضر است؟
مصرف کله پاچه به مقدار زیاد یعنی یک الی دو بار در هفته مضر است اما خوردن یک بار در ماه هیچ منعی ندارد. در عین حال برای افرادی که دارای بیماری‌های قلبی، کلسترول و اسید اوریک بالا هستند و همچنین مبتلایان به نقرس مضر است.

آیا خوردن کله پاچه برای درمان شکستگی مفید است؟
آنچه که می‌تواند به بهبود سریعتر استخوان‌های شکسته کمک کند منابع پروتئینی است اما کله پاچه یک منبع چربی بوده و در نتیجه در این مورد نقش چندانی ندارد.خوردن پاچه معمولا به بیمارانی که دچار خونریزی رحم هستند و یا دچار سستی روده، تب و بواسیر هستند و افرادی که احساس ضعف و بیحالی و سستی دارند،‌ توصیه می‌شود.کله پاچه اگر به خوبی هضم شود، می‌تواند نیروی جنسی را بهبود بخشد. کسانی که معده ضعیفی دارند قادر به هضم کله پاچه نبوده و ممکن است قولنج کنند و این حالت به دلیل خوردن زیاد پوست و غضروف موجود در کاسه سر، گوش و بینی کله است.
 
سخن پایانی
کله پاچه یک غذای چرب و پر کالری است که معمولا به عنوان یک صبحانه مفصل خورده می‌شود. از آن جایی که کله پاچه به راحتی هضم نمی‌شود، افراد مسن و کم تحرک بهتر است کله پاچه مصرف نکنند. ضمن اینکه دیر هضم بودن کله پاچه باعث می‌شود که تا مدت زیادی بعد از خوردن کله پاچه احساس سنگینی بکنید. برای اینکه خوردن کله پاچه عارضه‌ای برایتان ایجاد نکند بهتر است که ماهی یکبار آن را مصرف کرده و برای هضم بهتر آن از سویق و ادویه‌های گرمی مانند دارچین استفاده کنید.

امیدواریم که خواندن این متن برای شما مفید بوده و از خواندن آن استفاده کرده باشید. منتظر دیدن نظرات و دیدگاه‌های شما در مورد این مطلب هستیم.

 


logo