بهترین قسمت کله پاچه کجاست؟

بهترین قسمت کله پاچه کجاست؟

کله پاچه یکی از غذاهای سنتی و محبوب ما ایرانی ها است. این غذا در عین لذیذ بودن از چربی بسیار بالایی برخوردار است که می تواند در صورت مصرف زیاد بسیار خطرساز باشد. برای حفظ سلامت بدن بهتر است مصرف کله پاچه زیاد نباشد و قسمت های چرب مانند مغز و چشم را کمتر مصرف کنید. در ادامه این مطلب بهترین قسمت کله پاچه را به شما معرفی می کنیم.

چه زمانی کله پاچه بخوریم، چه زمانی نخوریم؟

یونس حیدری محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص طبع فصل بهار گفت: فصل بهار از نظر طب سنتی دارای طبع گرم و‌ تر است به طوری که رطوبت هوا در این فصل زیاد بوده و دمای هوا افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین اشخاص باید از مصرف غذاهای سنگین یا مواد غذایی که طبع گرم و‌ تر دارند، خودداری کنند.

وی افراد را از مصرف کله‌پاچه در فصل بهار بر حذر داشت و گفت: به دلیل اینکه استفاده از این غذا رطوبت زیادی را به بدن وارد می‌کند و مصرف آن سبب افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود، بنابراین اشخاص باید از میل کردن کله‌پاچه در این فصل اجتناب کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: بهار فصل گرده‌افشانی گل‌ها است و اغلب اشخاص در این فصل دچار علائمی همچون آبریزش بینی، افزایش غلظت خون، کسالت، کم‌تحرکی، چرت زدن و خمیازه کشیدن می‌شوند. مصرف غذای کله‌پاچه افزایش کسالت و بی‌حالی افراد را در این فصل به همراه دارد.

حیدری با اشاره به مناسب بودن استفاده از کله‌پاچه در فصل زمستان عنوان کرد: کله‌پاچه غذای سنگین و دیرهضمی به شمار می‌آید و مصرف این غذا در این فصل سوخت‌وساز بدن را افزایش و مقاومت آن را در برابر سرما بیشتر می‌کند.

بهترین قسمت کله پاچه

بهترین نوع این غذا، کله‌پاچه گوسفند بوده و گوشت پاچه کیفیت بهتری در مقایسه با سایر قسمت‌های کله‌پاچه دارد. همچنین چربی کلسترول و تری‌گلیسرید پاچه گوسفند نسبت به بقیه قسمت‌های کله‌پاچه کمتر است. کله‌پاچه گاو یا بز طبع خیلی سردی دارند و دیرهضم هستند، بنابراین افراد بهتر است از مصرف آن‌ها امتناع کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی توصیه کرد: افرادی که در شهرهایی که آب و هوای گرم و‌ تر دارند مانند بوشهر و بندرعباس زندگی می‌کنند، بهتر است از استفاده از کله‌پاچه دوری کنند. مصرف پاچه همراه با مقداری آب‌لیمو و دارچین ضروری است.

چه افرادی کله پاچه نخورند

حیدری در خصوص منع مصرف کله‌پاچه تصریح کرد: افرادی که دچار بیماری نقرس یا بالا بودن اسید اوریک خون بوده باید از استفاده از این غذا پرهیز کنند همچنین مبتلایان به بیماری‌هایی مانند چربی خون، دیابت، چاقی، رماتیسم، نارسایی‌های کلیوی و کبد چرب گر‌ید ۱ و ۲ بهتر است کله‌پاچه میل نکنند و در صورت مصرف این غذا حتماً آن را با مقداریآب‌لیمو و دارچین استفاده کنند.

خوابیدن پس از کله پاچه ممنوع

وی خوابیدن پس از مصرف کله‌پاچه را سبب افزایش غلظت خون دانست و اظهار داشت: مصرف این غذا برای مبتلایان به پرخونی توصیه نمی‌شود. کله‌پاچه باید به همراه ادویه مخصوص آن به نام ادویه خاورمیانه طبخ شود، همچنین می‌توان با برگ‌بو، فلفل قرمز، دارچین و پودر پیاز بوی ضُخم گوشت را از بین برد علاوه بر این از ایجاد نفخ و قو‌لنج پس از مصرف کله‌پاچه نیز جلوگیری می‌شود، این گیاهان و ادویه‌جات ضد تری‌گلیسیرید و خوشبوکننده بدن نیز هستند.

بهترین روش طبخ کله پاچه

حیدری یادآور شد: اشخاص باید کله‌پاچه را در دیگ مسی طبخ کنند همچنین این غذا باید روی شعله ملایم به آرامی از شب تا صبح پخته شود. متأسفانه برخی کله‌پزی‌ها گوشت ماهیچه گاو را جایگزین گوشت صورت گوسفند می‌کنند، زیرا گوشت صورت گوسفند بهترین گوشت محسوب می‌شود و گران‌قیمت بوده در صورتی که گوشت ماهیچه گاو دارای طبع خیلی سردی است. افراد باید کله‌پاچه بز و گاو را در صورت مصرف حتماً همراه با ادویه‌جات گرم مانند فلفل قرمز و زنجبیل میل کنند.


logo